سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دو دسته بندی اصلی فرمت عکس ها:

منظور از گرافیک برداری چیست ؟

گرافیک برداری رو میتونم به این شکل برای شما معنی کنم که محاسبات در این نوع گرافیک بر مبنای بردار و ریاضیات و در قالب مجموعه‌ ای از مشخصات هندسی نقاط ، خط‌ها ، منحنی‌ها و چند ضعلی‌ ها ذخیره می‌شود . نرم افزار های زیادی مثل : Adobe Illustrator , CorelDraw ,Autodesk AutoCad به صورت Vector Graphic پردازش انجام میدهند .

از ویژگی های بسیار مهم تصاویر وکتوری ایجاد شده در گرافیک برداری ، میشه به این مورد اشاره کرد که در این نوع تصاویر شما به راحتی میتونید بدون از دست دادن کیفیت  ، اندازه اونها رو کوچک یا بزرگ کنین و هیچ گونه تغییر کیفیتی در تصویر مشاهده نکنین . به عبارت دیگه تصاویر وکتوری کاملا مستقل از رزولوشن هستند . یکی از برترین فرمت های تصاویر وکتوری که جدیداً مقالات زیادی در موردشون نوشته میشه و لقب آینده تصاویر وب رو به خودشون اختصاص دادند ، تصاویر با فرمت SVG هستند.

لیست فرمت های رایج تر :
BMP:

این فرمت را مایکروسافت برای ذخیره‌ فایل‌های گرافیکی در ویندوز طراحی کرده و بسیار ساده است. که در اکثر برنامه های ماکروسافت ساپورت می شود به همین منظور یکی از رایج ترین فرمت ها می باشد ولی مشکلی که دارد این است که حافظه ی زیادی را اشغال می نماید. همان طور که از نامش معلوم است پیکسلی می باشد.
jpg  و jpeg :

مشهورترین و معروف ترین فرمت می باشد که تقریبا در همه جا ساپورت می شود از نوع پیکسلی می باشد و اندازه فایل های آن پایین می باشد. این فرمت که سال 1992 عرضه شده است، یک فرمت فشرده‌سازی اتلافی به شمار می‌آید که از تصاویر رنگی 24 بیت (هشت بیت برای هر کدام از سه رنگ قرمز، آبی و سبز) پشتیبانی می‌کند.

 

دو دسته بندی اصلی فرمت عکس ها:


GIF :

شاید شما هم تا نام این فرمت را می شنوید یا عکسای متحرک می افتید ولی نوع GIF در ابتدا توسط شرکت CompuServe برای تسریع انتقال فایل های گرافیکی به صورت online طراحی شد. این قالب در تصاویری با رنگ ها و خطوط متمایز کم یعنی کمتر از 256 رنگ به خوبی عمل می کند و کاربرد خوبی دارد. این فرمت به دلیل استفاده از الگوریتم فشرده‌سازی (LZW که حداکثر کارایی را برای مناطق بزرگ تک‌رنگ دارد) برای تصاویری گرافیکی که حداقل رنگ‌ها را داشته باشد بسیار مناسب است؛ مانند اشکال، لوگوها و تصاویر کارتونی.

 
PNG :

مهم ترین مزیت این فرمت داشتن پس زمینه شفاف است که باعث شده که استفاده زیادی در طراحی ها و وب داشته باشد. PNG یک فرمت با فشرده‌سازی غیراتلافی است که در موقعیت‌های مختلفی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی چه برای JPEG و چه ‌برای فرمتی مثل TIFF باشد. این فرمت طوری طراحی شده که قابلیت نمایش خوبی در مرورگرها داشته باشد که به همین دلیل کاربرد آنلاین فراوانی دارد.

 
TIFF  :

این فرمت یکی از فرمت های رایج گرافیکی است با وجود این که حجم زیادی را می گیرد ولی یک فرمت انعطاف پذیر است و ساختار برچسب‌دار (tagged) آن است که قابلیت توسعه‌ زیادی به آن می‌دهد. بر این اساس، شرکت‌های زیادی برچسب‌های خاص برای تصاویر خودشان معرفی کرده‌اند که البته نتیجه‌ این شده است که هیچ دستگاه خواننده‌ای نمی‌تواند همه‌ انواع فایل‌های TIFF را بخواند! و همچنین TIFF از هر انـدازه، وضوح و یا عمق رنگ پشتیبانی می کـند، از ایـن رو عـرضه کـنندگان اسـکنر از توسعه دهندگان اصلی و عمده TIFF هستند.

 
کاربردهای   :RAW

فایلهای RAW همچون فایلهای TIFF ، برای کاربران دوربین دیجیتال متوسط کاربرد اندکی دارد. این فایلها به پیچیدگی TIFF ها نیستند اما آنها چند برابر تصاویر JPEG هستند، بدین معنی که فایلهای RAW دوربین و کامپیوتر شما را تا اندازه ای آهسته می کنند. با این حال، اگر قصد دارید عملیات پردازشی بعدی را بر روی عکسهای خود انجام دهید و می خواهید مهارتهای عکاسی خود را بیشتر کنید، باید با فرمت RAW کار کنید. اگر بخواهید عکسهای خود را در فرمتی آرشیو کنید که سالها کار خواهد کرد، تبدیل فایلهای RAW به DNG سازگاری بلندمدتی را برای نگاتیوهای دیجیتال شما فراهم خواهد کرد.

 
EPS :

قالب گرافیکی EPS شامل دستورات PostScript است که به یک چاپـگر PostScript اعـلام می کـند که چگونه یک فایل را چاپ کـنـد. PostScript زبـان اسـتفـاده شـده در فـایل هـای برنامه های نشر رومیزی و گرافیک پیشرفته برای انتشار و تکثیر بهتر است.

 
نتیجه گیری:

به نظر بنده بهترین فرمت برای استفاده در وب PNG میباشد چون از بک گراند شفاف پشتیبانی میکند. همچنین برای عکسهایی که دقت پیکسلی بالا ندارند میتوان از JPG یا JPEG استفاده  کرد و عکس های حجیم را کوچک کرد.

اما اگر بحث دقت تصاویر پیکسلی اهمیت بیشتری برای شما دارد میتوانید از سایر فرمتهای رایج استفاده کنید و کار خود را راه بیندازید.